Vi kartlegger stress i IT-drift Stressede datafolk viktigste årsak til datatap

Stresset og overarbeidet? Du er ikke alene. En tysk undersøkelse bekrefter at de fleste feil som fører til tap av data gjøres av stressede folk i IT-avdelingen. Nå tar vi tempen på norske IT-avdelinger. Til det trenger vi din hjelp.

84 prosent av tyske IT-ansatte har selv gjort feil som har ført til datatap. Stress og tidspress er de viktigste årsakene. Nå kartlegger Dataforeningen situasjonen i norske driftsavdelinger. Bli med på undersøkelsen her.

Det skal ofte lite til: Et feil klikk med musa, en glemt backup, et feilkonfigurert system, og der forsvant noen av virksomhetens viktigste data.

Oftere enn du kanskje tror er det spesialistene i dataavdelingen som selv forårsaker tap av data.

En undersøkelse Ibas Ontrack gjennomførte i Tyskland i høst peker mot at høyt tempo i overarbeidede driftsavdelinger kombinert med en kultur hvor feil ikke håndteres rett er årsaken til svært mange hendelser hvor data går tapt.

Undersøkelsen ble gjennomført av Ibas tyske søsterselskap Ontrack. Nå gjør Dataforeningen i samarbeid med Ibas en tilsvarende undersøkelse her i Norge.

Du kan bli med på undersøkelsen her.

Her er noen av funnene fra Tyskland:

• 84 prosent av driftsavdelingene vedgår at de har gjort feil som har ført til datatap.
  • 56 prosent av respondentene sier at stress og press om å løse mange ting samtidig er den viktigste årsaken.
  • 77 prosent føler seg overarbeidet, noe som gjenspeiles i at 89 prosent jobber overtid.
  • Andre årsaker til feil er dårlig kommunikasjon (39 prosent), manglende ekspertise på komplekse systemer (31 prosent), uoppmerksomhet og andre menneskelige feil (30 prosent). Bare 20 prosent av feilene er knyttet til teknisk svikt.

Fryktkultur

Et interessant funn fra Tyskland er at en av av fem medarbeidere heller prøver å fikse en feil enn å innrømme den. De prøver å fikse feilen i det stille. Årsaken er frykt for konsekvensene. 17 prosent sier at sjefen helst ikke vil høre om feil som skjer.

Når datatap skjer greier nesten 70 prosent å fikse det selv enten med en restart av systemet eller med «gjør-det-selv»-verktøy. 15 prosent måtte kontakte en ekstern partner for å få hjelp til å rekonstruere data. I 3 prosent av tilfellene var data tapt for alltid.

Stresset dataperson
Hvor stresset er du? Klikk på bildet.

Foto: Pixabay CC BY 0