Yggdrasil fulltegnet: Treet som dekker hele Sandefjord

Treet Yggdrasil vokste inn i himmelen og dekket hele verden. Konferansen er mer moderat, men den dekker store deler av Sandefjord. Årets Yggdrasil ble fulltegnet på rekordtid. Her er den ygg-elige historien bak.

En gang var Yggdrasil et tre. I dag er det en konferanse for folk som lager brukeropplevelser. Hvordan treet vokste ut av norrøn mytologi og, om ikke akkurat inn i himmelen, så inn i Sandefjord? Jo, nå skal du høre …

På slutten av 90-tallet, før Facebook var oppfunnet, før Google eksisterte, den gangen vi snakket om Macintosh når vi snakket om Apple, den gangen iPhone var reinspikka science fiction, — den gangen satte en gjeng forutseende designere seg ned og planla en samling.

—  Det ble den første konferansen for digitale brukeropplevelser i Norge, forteller Ann-Kristin Hansen, ildsjel i Dataforeningen og leder for faggruppen Yggdrasil.

Ann-Kristin Hansen

Den første  «Yggdrasil» het «Fremragende arbeid», og ble arrangert på Geilo i mars 1998. I følge Wikipedia startet konferansen med en keynote av Marianne Hilton i Kommunedata i Danmark, og ble avsluttet med et foredrag av Lars Reidar Huth. Lars Reidar ga svar på spørsmålet  «Hva skal man ta hensyn til når distribusjonskanalen er www?».

I årene frem til 2013 ble det arrangert ulike konferanser for webdesign. Men først i 2014 ble Yggdrasil-navnet etablert.

—  Dugnadsgjengen bak konferansene gikk litt lei, interessen dabbet av og økonomien haltet, forteller Ann-Kristin. —  Faggruppen BITS i Dataforeningen hadde arrangert det til da. Nå slo de seg sammen med en annen faggruppe, Webkommunikasjon. Den nye faggruppen skapte dagens konferansekonsept.

Og det har virkelig slått rot. Akkurat som treet.

—  Da vi startet Yggdrasil som Yggdrasil hadde vi 70 deltakere. Årets konferanse ble utsolgt før early bird-perioden var over, med opp under 300 deltakere, og vi har 60 eller så på venteliste, forteller Ann-Kristin.

—  Hva er hemmeligheten?

—  Vi er flinke til å fokusere, og vi har hele tiden jobbet med utgangspunkt i at vi har mange dyktige mennesker her i Norge. Vi trenger ikke å hente inn store navn fra utlandet. På den måten blir det også mer intimt, og deltakerne får en flott arena for å bygge nettverk, dele erfaringer og mingle med andre i bransjen. Vi har også en god balanse mellom de litt nerdete, smale foredragene, erfaringsutveksling og motivasjon og inspirasjon.

—  Hvem er egentlig «bransjen» i denne sammenheng?

—  Ja, det er et godt spørsmål. Det var enklere å svare på før. Da var det alle som lager digitale produkter. Nå går det dypere. Det handler om kommunikasjonsdesign og brukeropplevelser fra et funksjonelt ståsted, men det handler også om sikkerhet, personvern, GDPR, hvor lang tid det tar å laste inn nettsidene, mobile opplevelser, og mye annet.

—  Vår bransje er ikke bare de som leverer tjenester, men mange av de store virksomhetene er også veldig opptatt av dette. De har store, veldig profesjonelle miljøer internt og sender mange av de til Yggdrasil. Vi ser at det blir stadig flere som kommer fra brukermiljøene, og i år er det spesielt mange.

En rekrutteringsarena

—  Det er jo ikke plass til flere deltakere nå, men det er visstnok fremdeles plass til sponsorer. Hvorfor skal man sponse Yggdrasil?

—  For det første er det et fantastisk sted å rekruttere. For det andre er det en fin arena å gjøre seg kjent i og med bransjen. For det tredje så er dette et dugnadsprosjekt, og de kommersielle aktørene kan gjerne spytte litt i kassen bare fordi det vi gjør er bra.

—  Har du eksempler på rekrutteringer som er gjort på Yggdrasil?

—  Nei, det kan jeg ikke godt snakke om. Jeg jobber jo selv i Bouvet, og det kan vel hende noen mine kolleger fikk den første kontakten med Bouvet på Yggdrasil. Bouvet, som mange først og fremst tenker på som IT-konsulenter, har brukt konferansen til å synliggjøre at de også har et stort og sterkt miljø på brukeropplevelser.

—  Du jobber i Bouvet, sier du, men det ryktes at du er på vei ut derfra?

—  Ja, det er mer enn et rykte. 1. april begynner jeg i jobb som daglig leder for et nystartet byrå som skal levere brukeropplevelser. Selskapet heter Anti Differ, og er et joint venture mellom Anti Design og management consulting-selskapet Differ.

—  Så spennende. Lykke til! Men helt til slutt: hvorfor heter det egentlig Yggdrasil?

Kunnskapens tre?

—  Nei, det vet jeg faktisk ikke. Det het det da jeg kom inn. Det er jo dette treet da. Men hvorfor de kom opp med det vet jeg ikke. Du får spørre Jakob eller Nina.

—  Du mener Jakob Thyness og Nina Furu, som var veldig sentrale i dette fagfeltet i Dataforeningen for noen år siden?

—  Jepp!

Yggdrasil (foto: Oluf Bagge [Public domain], via Wikimedia Commons)

Yggdrasil var et tre, en ask, i norrøn mytologi. I følge Wikipedia betyr det noe á là  «Odins hest», og det skal ha vært en skikkelig stygg hest. Den hesten skal også ha vært assosiert med død, i den forstand at den brakte folk til galgen.

— Navnet er fra før min tid i faggruppen, skriver Jakob Thyness via Facebook Messenger. — Men jeg mener å ha hørt at det skyldes en utilsiktet sammenblanding av to begreper. Meningen var visstnok å oppkalle konferansen etter kunnskapens tre, men så blandet man det sammen med verdenstreet i norrøn mytologi.

Vel, vel. Navnet skjemmer ingen. 🙂

Tora Mellbye, Ann-Kristin Hansen og Monna Nordhagen – ildsjeler for Yggdrasil.