AI-konferansen 2019: Utforsker baksiden av AI-medaljen

Det er et gryende stemningsskifte rundt kunstig intelligens. Dataforeningen skaper en arena som nyanserer konsekvensene. En scene for deg?

Er du en av dem som får litt vond smak i av alt snakk om vår vidunderlige nye AI-verden? På AI-konferansen får du en arena hvor du kan lufte din skepsis.

Kunstig intelligens og digitalisering er på alles lepper. Men i det siste har det overveiende udelt positive blitt mikset med en voksende skepsis.

Der det før var åpne armer er hendene nå lagt i kors over brystet.

Der det før var begeistring for hvordan teknologien kan gi oss svar vi ellers ikke er i stand til å finne er det nå kritiske spørsmål knyttet til personvern, etikk og moral.

Det det før var forventninger til et mer effektivt samfunn vokser det nå fram en uro for de innebygde truslene teknologien fører med seg.

Dataforeningen setter fokus på baksiden av AI-medaljen på AI-konferansen 2019.

Akkurat nå er programkomitéen på jakt etter gode bidrag, og inviterer potensielle foredragsholdere til å levere inn sine forslag.

—  La det være sagt med en gang: Vi er ikke ute etter å «disse» AI, men heller forsøke å balansere teknologiens muligheter mot en voksende uro og engstelse for de negative konsekvensene, sier Bente Kristiansen, leder av faggruppen Kompetanse, kultur og digitalisering.

— Vi ønsker innspill til fordeler og ulemper ved å benytte kunstig intelligens innenfor ulike områder, og hvilke muligheter og trusler det representerer for samfunnet vårt, sier hun.

Har du erfaringer og meninger og refleksjoner du ønsker å dele innenfor kunstig intelligens og maskinlæring, så ikke nøl med å sende inn ditt foredrag.

Fra åpne armer til gryende skepsis. Bente Kristiansen inviterer deg som har perspektiver på konsekvensene av kunstig intelligens – på godt eller vondt – til å innta scenen på AI-konferansen.

Call for presentations

AI-konferansen er møtestedet for deg som ønsker å få faglig påfyll på hva som skjer innenfor kunstig intelligens og hvordan det bidrar til muligheter og får konsekvenser for oss som privatpersoner. AI-konferansen 2019 arrangeres 9. oktober i Oslo.

Vi ønsker innspill til fordeler og ulemper ved å benytte kunstig intelligens innenfor ulike områder, og hvilke muligheter og «trusler» det kan få på samfunnet vårt.

Har du erfaringer innenfor tema AI (kunstig intelligens, maskinlæring) som du ønsker å dele, så nøl ikke med å sende inn ditt foredrag.

Frist: 15. april