«Ja, definitivt!», sa Paul Chaffey — Utrolig viktige innspill fra Dataforeningen til regjeringen

Statssekretær Paul Chaffey understrekte hvor utrolig viktig det er å få innspill fra fagfolkene i Dataforeningen i arbeidet med digitalisering som gjøres i regjeringen.

Digitaliserings- og distriktsminister Linda Hofstad Helleland (foto: Astrid Waller)

«Vil den nye digitaliseringsministeren være like positiv som den forrige til samarbeid med Dataforeningen og utnyttelse av dens kompetanse og kapasitet?», spurte Asgeir Myhre statssekretær Paul Chaffey, som nylig fikk ny sjef da Linda Hofstad Helleland fikk jobben som digitaliserings- og distriktsminister.

Anledningen var Software 2020 hvor Chaffey for en gangs skyld ikke holdt et foredrag («jeg har jo vært her noen ganger, og dere har vel hørt det meste»), men deltok i en spesialversjon av «Fremsynt».

Fremsynt er Dataforeningens løpende prediksjonsturnering hvor deltakerne kjemper mot hverandre og en «randomisert apekatt» om hvem som spår best om fremtiden.

De som er i grøten

Et av spørsmålene var altså knyttet til den nye digitaliseringsministeren.

Dataforeningen og den forrige digitaliseringsministeren, Nikolai Astrup, rakk nemlig å få et godt forhold før han gikk videre til Kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Vil det fortsette?

— Svaret er ja, definitivt, sa Paul Chaffey til en fullsatt sal.

"Ja, definitivt!", svarte Paul Chaffey (nr. 3 f.v.) på spørsmålet om den nye digitaliseringsministeren vil opprettholde det gode forholdet til DND.  Fra venstre: messe-generalinne Cathrine Andersen, Cisco/DND, Christian Torp, DND, Paul Chaffey, statssekretær i digitaliseringsdept'et og Asgeir Myhre, messegeneral for Software 2020.
«Ja, definitivt!», svarte Paul Chaffey på spørsmålet om den nye digitaliseringsministeren vil opprettholde det gode forholdet til DND. Fra venstre: konferansegeneralinne Cathrine Andersen, Cisco/DND, Christian Torp, DND, Paul Chaffey, statssekretær i digitaliseringsdept’et og konferansegeneral Asgeir Myhre.

— Men jeg må si hvorfor vi har vært opptatt av å dra Dataforeningen inn. Dere har en litt annen type innspill til oss enn andre organisasjoner der ute, fordi det er fagfolkene, de som er nede i grøten, de som er i prosjektene, det er de som ser utfordringene når ting ikke henger sammen så godt som det burde gjøre i offentlig sektor.

«Dere har en annen type innspill til oss enn andre … det er fagfolkene, de som er nede i grøten, de som er i prosjektene … de som ser utfordringene når ting ikke henger sammen.»

Paul Chaffey

Møtes om noen dager

— Når folk sitter inne i sine siloer — som vi har laget — så er det utrolig nyttig å høre hva som skjer på teknologifronten.

— Det har også gledet oss veldig at dere bruker denne arenaen for å komme med innspill til skystrategien.

— Så svaret, er «ja, definitivt!», gjentok Chaffey.

— Og det første møtet mellom Dataforeningen og departementet er satt opp allerede om få dager.