Make Data Smart Again: «Vi ønsker kun fokus på fag»

«Hvis vi må velge mellom fag og ordspill, så vil vi alltid velge det faglige», skriver Nina Chung Mathiesen, DNDs ansvarlige for teknologi og samfunn.

Nina Chung Mathiesen, DNDs ansvarlige for teknologi og samfunn, skriver:

Takk for at dere har gjort oss oppmerksomme.

Den siste tiden har vi fått tilbakemeldinger på at navnevalget på konferansen vår «Make Data Smart Again» oppleves støtende av enkelte, på grunn av assosiasjonene til «Make America Great Again». Vi har hatt navnet i tre år og dette er første gang vi får klager. Når vi ser at folk får så sterke negative assosiasjoner rundt navnet, så tar vi det til oss.

Vårt fokus har alltid vært fag, og av hensyn til våre frivillige og våre sponsorer som bidrar generøst til Dataforeningen, vil vi ikke skape unødvendige hindere for dette fokuset.

Samtidig var det aldri tenkt at navnet skulle vare evig. Nå forstår vi at navnet oppfattes mer problematisk enn vi først skjønte. Derfor vil vi ha avstemning på navneendring på slutten av konferansen.

Vi er opptatt av å beskytte våre frivillige så de kan fokusere på å gjøre de gjør så bra: å sørge for at Norge har et levende og mangfoldig IT-miljø.

Hvis vi må velge mellom fag og ordspill, så vil vi alltid velge det faglige.

Hvorfor «Make Data Smart Again»?

For tre år siden endret en av Dataforeningens faggrupper navn på konferansen «BI-dagen» til  «Make Data Smart Again». Det nye navnet ble unnfanget før Donald Trump ble valgt til president.

Vi er og var klar over at navnet kan gi assosiasjoner til et mer kontroversielt uttrykk, men vi har alltid følt at navnevalget vårt «Make Data Smart Again» var et ironisk spark mot ignoranse og intoleranse.

Utover det, var navnevalget også faglig motivert, slik programkomitéens leder Kjetil Kalager forklarte det i et tidligere intervju.

«Make» er historier fra brukernes egen virkelighet om forretnings-case, apper, plattformer og annet som gir oss et glimt inn i fremtiden. «Data» handler om personvern, datadeling, data som forretningside og utveksling av data mellom ulike forretningssystemer. «Smart» er AI-sporet om smarte dataløsninger for fremtiden, og «Again» handler om hvordan gamle systemer kan fornyes.

Mangfold har alltid vært på agendaen

Dataforeningen er en av landets mest mangfoldige foreninger. Medlemmene og ildsjelene har et vell av ulike bakgrunner, både hva gjelder kjønn, alder og  etnisitet.

Jeg er åpen for at det som for meg oppleves som uskyldig harselas og muligens en smule overdrevet kreativitet av andre kan oppleves støtende. Vi så ikke dette komme, men vil ta denne type reaksjonene på alvor.

Skrevet av Nina Chung Mathiesen.

Publisert 25. april 2019, og sist oppdatert 25. april 2019.