Vinner av Innsiktsprisen 2020 ble Unacast

Vi gratulerer alle finalister Egmont, Enova, Homefair, Kolumbus og Unacast – hvor Unacast stakk av med seieren. Vi oppfordrer alle til å ta en titt på videoene og få et innblikk i noen av de mange spennende prosjektene som foregår i bransjen i 2020.

Fra venstre: David Aas Correia, Frances D´Silva, Linn Jordet Nygaard (på skjerm), Kim Næss

19. november delte Den norske dataforening ut Innsiktsprisen 2020. Det skulle vise seg å bli en svært jevn konkurranse mellom 5 spennende finalister – hvor Unacast med sitt Social Distancing Scoreboard stakk av med seieren.

Finalister:

Du kan se opptak fra Innsiktsprisen 2020 her

Innsiktsprisen, tidligere BI-prisen, er Dataforeningens pris for løsninger innen data, maskinlæring og analyse. I år foregikk prisutdelingen digitalt, noe som krevde ekstra mye planlegging og en annerledes gjennomføring. Programkomiteen har hatt en rekke møter gjennom høsten og er stolte over å ha kommet i mål.

Vinneren ble kåret via avstemming fra deltakerne og forhåndsstemmer fra juryen. Men da alle stemmene var talt, var det Unacast som hadde stukket av med det lengste strået.

Det var ekstremt spennende å se hvordan stemmene plasserte seg litt etter litt. Alle finalister knivet til tider om seieren.

Linn Jordet Nygaard, VP of Data & Engineering i Unacast, tok imot prisen over skjermen:

«2020 har kun handlet om én ting: COVID-19. Her hos Unacast besluttet vi tidlig at vi kunne og måtte bidra – og vi satt sammen en gruppe for å se på hvordan vi kan bruke vår innsikt om den fysiske verden og bevegelser til å bedre forstå effekten av sosial distansering. Håpet var at både myndigheter og borgere kunne bruke denne innsikten til å ta bedre valg – og redde liv.

Titalls millioner mennesker har brukt verktøyet til nå og flere stater i USA bruker det som referanseverktøy. COVID-19 og vårt bidrag til å forstå viruset er langt fra over, men å vinne Innsiktsprisen 2020 gir oss energi til å fortsette jobben. Tusen takk.»

For første gang var prisutdelingen et samarbeid mellom Dataforeningens faggrupper BI & Analytics i Oslo, BI og Information Management i Bergen og Business Intelligence & Analytics i Trondheim. Det ble underveis i sendingen sendt over til ulike «studio» rundt om i landet. Vi er glade for å ha gjennomført arrangementet med suksess og integritet selv om det ble noen tekniske utfordringer i starten.

Du kan se video fra prisutdelingen her (link kommer mandag)

Vi håper å se dere igjen neste år!

Bilde fra sending med kun 5 personer til stede.
Svært spennende mens finalistene til tider knivet om seieren.
Unacast stakk av med seieren!