DND Studio 11. juni Digitaliserings­konferansen: Dag 1

Dataforeningen sender direkte fra Digitaliseringskonferansen til Difi den 11. og 12. juni 2019. Her er sendeplanen og lenke til direktesending.

arrangeres av Privat: R. Christian Torp

I hvilken grad offentlig sektor moderniserer og digitaliserer legger store føringer for resten av det norske samfunnet. Den norske dataforening består av nesten 8.000 IT-fagfolk som ser at det de gjør på jobben dag for dag langsomt forandrer Norge.

DND er tett på Difi i forbindelse med Digitaliseringskonferansen 2019. Her får du med deg lanseringen av digitaliseringsminister Nikolai Astrups strategi for digitalisering av offentlig sektor. Følg foredragene og følg vårt live studio, hvor Christian Torp og Nina Mathiesen er verter.

Har du spørsmål du ønsker vi skal ta opp kan du stille dem på Slido i kanalen #DNDStudio.

Direktesending dag 1 – plenum og #DNDStudio

.aovp-2b36b135 { position:relative;padding-bottom:56.25%;padding-top:35px;height:0;overflow:hidden;max-width: 100%; } .aovp-2b36b135 iframe, .aovp-2b36b135 object, .aovp-2b36b135 embed { position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%; }

Program:

09.00 Studio: DND frokost Vi snakker med konferansier Eirik Bergesen og Difis representant Jens Nørve, og inviterer også Kristin Weidemann Wieland fra KS til vårt studio.
10.00 Direktør Steffen Sutorius, Difi Dette er den tiende digitaliseringskonferansen. Difi-direktør Steffen Sutorius ønsker velkommen.
10.15 Digitaliseringsminister Nikolai Astrup Digitaliseringsministeren presenterer regjeringens strategi for digitalisering av offentlig sektor. Det er stor spenning knyttet til hva den inneholder.
10.35 Kommunesektoren er med Byråda Robert Steen fra Oslo kommune etterfulgt av områdedirektør for forskning, innovasjon og digitalisering i KS, Kristin Wieland.
10.55 Det store løftet Hvordan kan Norge lykkes med det store digitaliseringsløftet? Panelsamtale ledet av Eirik Bergesen. Panelet består av administrerende direktør Heidi Austlid, IKT Norge, områdedirektør for forskning, innovasjon og digitalisering Kristin Weidemann Wieland, KS; og avdelingsdirektør Rune Foshaug, NHO.
11.15 Deling av data Deling og bruk av data er viktig. Administrerende direktør Tor Olav Mørseth, Digital Norway; administrerende direktør Jo Jørgen Stordal, Pointmedia; og administrerende direktør Didrik E. Martens, BizBot.
11.30 Studio: Digitaliseringsstrategien Digitaliseringsminister Nikolai Astrup presenterer Regjeringens strategi for digitalisering av offentlig sektor på Digitaliseringskonferansen. Vi intervjuer ham og innhenter kommentarer fra fagfolk.
12.00 Anette Mellbyes råd Assisterende direktør Anette Mellbye, Boston Consulting Group, gir sine beste råd til offentlig sektor.
12.10 NAV opp-ned Hvordan kan smart bruk av data snu opp ned på NAV? Direktør Sigrun Vågeng, NAV Arbeids- og velferdsdirektoratet tegner og forteller.
12.25 Vy fra dør til dør Vy fornyer seg for å tilby reiser fra dør til dør. Konserndirektør mobilitet og reiseliv Synne Homble, Vy, forteller deg hvordan.
12.45 Rikets tilstand En temperaturmåler av digitalisering i offentlig sektor. Febermåler er avdelingsdirektør Knut Bjørgaas, Difi.
13.10 Studio: Shitty robots Dataforeningen og Bouvet går sammen inn i robotalderen i en «shitty robots»-seanse ledet av Simen Sommerfeldt.
14.00 Forvaltning for fremtiden, fra fortiden Datadreven forvaltning for fremtiden — med modeller fra fortiden? Direktør Christine Bergland, Direktoratet for eHelse.
15.00 Datadeling: The good, the bad and the ugly Vi snakker om det offentliges kanskje største akilleshæl: deling av data. Møt Anette Mellbye, tidligere Aftenposten mobil og Schibsted, nå påtroppende partner i Boston Consulting Group, direktør Hans Christian Holte, Skatteetaten og Jonas Schjærpe, CIO i NAV.
15.30 Store data og kunstig intelligens i helse Stordata og kunstig intelligens forandrer medisinen. Professor og avdelingsleder Erik Fosse, Intervensjonssenteret, Oslo universitetssykehus, forklarer hvordan.
15.50 Fremtidens transport Trafikk- og transportdata i fremtidens Statens vegvesen med konstituert vegdirektør Bjørne Grimsrud, Statens vegvesen.
16.10 Norge i en global AI-verden Kina og USA leder an i AI-kappløpet. Hva bør EU og Norges rolle være? Direktør innovasjon og tjenester Anders Christian Morthen, Telenor Mobil.
16.25 Digitaliseringsprisen - årets digitale suksesshistorie Vinneren av digitaliseringsprisen annonseres.
17.00 Frivillighet i digitalisering Hvilken rolle kan og bør frivillige organisasjoner spille i digitaliseringen av Norge? Generalsekretær Christian Torp i Den norske dataforening i samtale med adm dir Tor Olav Mørseth i Digital Norway.
18.00 Aperitif med vinner av Digitaliseringsprisen Vi presenterer vinneren av digitaliseringsprisen og får hjelp av ildsjeler fra Dataforeningen til å oppsummere de viktigste inntrykkene og læringene fra dagen.