Cybersikkerhet som tjeneste

Telenor er et attraktivt mål for hackere. Det de har lært av å slå tilbake angrepene tilbyr de nå som en tjeneste til andre.

Bilde av Ove Fredheim
Ove Fredheim, Telenor Bedrift

– Vi lever i et av verdens mest digitaliserte land, men sikkerhetskompetanse er likevel en mangelvare, sier Ove Fredheim, leder i Telenor Bedrift .

– Norske ledere peker nettopp på manglende kompetanse som deres største utfordring i kampen mot digitale trusler.

Les også: Topplederperspektiv på IT-sikkerhet

ML og AI i flere lag

80 prosent av all datatrafikk i Norge går gjennom Telenors nett. Ved å selv være et mål har selskapet bygget opp kompetanse på å håndtere cyberangrep. Nå har selskapet utviklet en egen tjeneste hvor de bistår kunder med cybersikkerhet.

Løsningen består av flere lag, slik at dersom noen klarer å trenge igjennom det første laget, vil de andre lagene kunne kjenne igjen og stoppe angrepet ved hjelp av maskinlæring og kunstig intelligens.

Epost er inngangsdøren

Den vanligste innbruddsmetoden hackere bruker for å penetrere et nettverk er, ifølge Telenor, phishing. Det går ut på å sende e-post til noen som sitter på innsiden av nettverket de ønsker å angripe, og lure mottakeren til enten å åpne et vedlegg eller trykke på en link.

– Tidligere var det nok med antivirus og brannmur for mange virksomheter, men i dagens digitaliserte samfunn er angrepsflaten enorm. Ansatte jobber ikke lengre kun fra arbeidsplassen med en stasjonær PC, men svarer på mail fra en mobiltelefon i farta. I tillegg samhandles det med andre virksomheter, leverandører og kunder på en annen måte i dag. Det er derfor nødvendig med nye metoder for å forhindre cyberangrep, sier Fredheim.

Millioner spammail

Bertel O. Steen stopper hundrevis av phishingforsøk og millioner av spammail hver uke.

– Selv om vi allerede har skybasert e-post med innebygde sikkerhetsfunksjoner, blir millioner av meldinger filtrert ut hver uke, sier Øyvind Hirsch, leder for drift og forvaltning i Bertel O. Steen-konsernet.