Christian Torp forteller: Endelig lansert nye nettsider

Kl 11:55 i dag, 24. januar 2019, var det mer enn 50.000 sider på dataforeningen.no. Kl 12:05 er det færre enn 1.000. Velkommen til en enklere og medlemsfokusert nettopplevelse.

Den norske dataforening har virkelig fått smake egen medisin de siste månedene. For vet du hva: det å lage nye nettsider tok jammen lenger tid enn planlagt .. 🙂

Foreningen går gjennom store endringer i en prosess som startet da undertegnede, Christian Torp, tiltrådte som generalsekretær høsten 2017.

Som en del av denne prosessen har vi også lenge jobbet med nye nettsider som skal speile vår nye identitet.

I denne jobben har vi fokusert på to ting: At Dataforeningen skapes og leves av våre medlemmer, og at vi skal gjøre det enkelt og oversiktlig.

Sammen med Studio Netting har vi redesignet og ryddet i flere måneder.

Nå har vi den gode følelsen du får når du endelig har fått ryddet ut av skapene og bodene og kjenner at det er lettere å puste og morsommere å være der.

Minimum Lovable Product?

I oppstartselskapenes verden snakker man gjerne om en MVP – et minimum viable product. Hva gjelder design og funksjonalitet føler vi nok at vi er godt over et minimum, men langt fra et maksimum.

I vår sammenheng handler det om minimalisering. Vi har ryddet og rensket opp i flere tiår med artikler, arrangementer, dokumenter og mye annet rart og pakket det inn i et design vi føler er lett å like.

Så vi velger å si at nye dataforeningen.no lever opp til det enkelte kreative mennesker i bransjen kaller en MLP – et minimum lovable product.

Men det er mye som gjenstår, og det vil vi implementere trinnvis i ukene og månedene som kommer.

Ut med badevannet?

I prosessen kan det hende at vi har kastet ut noe som ikke burde vært fjernet, og det kan hende at ikke alt fungerer optimalt i starten.

Vi håper og tror at du vil rapportere det enten det er noe du savner, du oppdager feil, eller noe ikke fungerer som forventet.

Bruk dette Google-skjemaet for å melde inn feil eller mangler:

PS. Vi har ikke slettet de gamle sidene, bare parkert dem. Er det noe helt konkret du ser etter, kan du selv gå inn på de arkiverte sidene via denne lenken.