Anders går i dybden på Digitaliseringens uendelige enkelhet

— I en tid der vi blir forsøkt påvirket fra alle mulige kanter ønsker jeg at vi skal å ta en «time out» for bedre å prøve å forstå hvordan vi mennesker egentlig lar oss påvirke, sier Anders Hakstun. Han deler sin forundring og frustrasjon over vår adferds enkelhet.

—  Vi mennesker er enkle vesener, fastslår Anders Hakstun, med en undertone av oppgitthet og et snev av frustrasjon. IT-konsulenten har prøvd å finne ut hvorfor vår oppmerksomhet er så lette bytter for nettmediene. Svarene gir han på Yggdrasil i Sandefjord.

Anders Hakstun står på programmet til Yggdrasilkonferansen med foredraget  «6 prinsipper for adferdsendring». Det høres ut som en time i adferdspsykologi, og kan kanskje virke som en fremmed fugl på en konferanse i regi av Den norske dataforening.

Men denne fuglen er ikke så fremmed som du tror.

Adferdspsykologi er helt grunnleggende kompetanse i selskap som Facebook, Google og Amazon. Det er gjennom denne kompetansen de skaper de små, umerkelige nuggene som får deg til å klikke en link til. Og en til. Og en til.

Og sånn går nå dagene.

—  I en tid der vi blir forsøkt påvirket fra alle mulige kanter, tusenvis av ganger om dagen, alt fra «fake news» til «influensere» som nettopp er ferdig med videregående skole, ønsker jeg egentlig å ta en «time out» for bedre å prøve å forstå hvordan vi mennesker egentlig lar oss påvirke, og hva vi lar oss påvirke av, sier Anders.

—  For vi mennesker er enkle vesener. Så enkle er vi at vi hiver oss på kommentarfelt etter kommentarfelt på Facebook og skriver «JA» i et fåfengt håp om å vinne noe. Det spiller nesten ingen rolle hva det er eller hva verdien på produktet er i utgangspunktet. For det er jo gratis!

—  Det vi ikke tenker på i vår grådige higen etter gratis produkter, er at vi selv blir markedsføringsplakater for bedriften man velger å kommentere på. Det er slik Facebooks algoritme fungerer. Deltar ei venninne av meg i en konkurranse om gratis hudkrem i ett år, er det noe som dukker opp i min feed. Og jeg er lei av det. At det skal være så enkelt.

—  Hvorfor er vi mennesker så enkle?

—  Hjernen vår er bygget slik at vi stadig leter etter snarveier i beslutningsprosessene våre fordi vi overbelastes med inntrykk – hver eneste dag. I foredraget mitt drar jeg frem seks av disse snarveiene som først ble konkretisert av adferdspsykologen Robert Cialdini på 1980-tallet, mest av alt for å se om de fortsatt gjelder den dag i dag, i vår digitale hverdag, og hvordan de har endret seg de siste 30 årene.

—  I tillegg ønsket jeg å se hvordan disse prinsippene fungerer på hjemmebane, i vårt daglige liv bestående av matlaging, støvsuging, legging av unger og dressur av bikkja.

—  Ja, nå begynner det å bli veldig interessant. Men hvorfor er dette viktig for deltakerne på Yggdrasil?

—  Mange har nok et veldig bevisst forhold til hvilke mekanismer som påvirker andre. Veldig mange har det ikke. Å produsere innhold uten å helt tenke over «hvorfor gjør jeg dette?» eller «hvem gjør jeg dette for?» er mer vanlig enn vi tror.

— Løsningen på å generere masse trafikk, som man tror vil skaffe masse kunder, er som regel å produsere mer, ofte uten mål og mening. Man håper bare at det treffer noe eller noen der ute. Det må vi bare slutte med.

—  Videre, sier han, —  hvordan kan «influenserne» —  altså mer eller mindre helt normale mennesker — bli autoriteter i vårt samfunn? Hvordan har vi havnet der at vi automatisk velger å stole på en «influenser» fremfor personer som faktisk har utdanning og erfaring innenfor fagfeltet det er snakk om? Hvorfor er antall følgere på Instagram blitt et viktigere kriterie enn noe annet når det kommer til å velge frontfigur for sine produkter?

—  Og hva med bedrifter som bruker «influensere» —  vet de egentlig hva det innebærer? Er det noen fallgruver her? Hva med etikken?

—  Det er noen aspekter her som er interessante å bore mer i. Og selv om jeg ikke kommer med noen konkrete svar i foredraget mitt, håper jeg — i tillegg til å inspirere — at jeg kan reise en del spørsmål som jeg mener det er viktig å tenke over dersom man jobber som digital markedsfører.

—  Ja, hva betyr dette for digitale markedsførere?

—  Budskapet er noe de aller fleste i vår bransje på en eller annen måte går rundt og tenker på hver eneste dag. Målet mitt er å løfte frem seks prinsipper som publikum helt garantert vil kjenne seg igjen i, men som de kanskje bare har hatt et helt ubevisst forhold til. Målet er å gi deler av publikum en aha-opplevelse underveis. Disse seks prinsippene er nemlig ganske enkle å implementere og teste.

—  Hva tar vi med oss fra foredraget ditt?

—  Om man sitter igjen med en «hvorfor har jeg ikke tenkt på dette før?»-tanke, så er målet mitt oppnådd, avslutter Anders Hakstun.  

Anders Hakstun er konsulent i Bouvet. Intervjuet er gjort via epost. Yggdrasilkonferansen 2019 er utsolgt. Det er fremdeles plass til sponsorer. Les mer på nettsidene til Yggdrasilkonferansen

Anders Hakstun har gått i dybden på vår adferds uendelige enkelhet. Hør hva han fant i hans foredrag på Yggdrasil.  (Foto: privat)
Anders Hakstun har gått i dybden på vår adferds uendelige enkelhet. Hør hva han fant i hans foredrag på Yggdrasil. (Foto: privat)
1 Comment
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] er konsulent i Bouvet. Intervjuet er gjort via epost på vegne av Den norske dataforening, og originalt publisert på deres nettsider. Yggdrasilkonferansen 2019 er utsolgt. Det er fremdeles plass til sponsorer. […]