Anders Grini Hamre: Kontorsjef med krumspring

Vår nyeste ildsjel er en smidig byråkrat med erfaring fra fossefall. Møt Anders Grini Hamre.

Av Paal Leveraas

Til daglig jobber Anders Grini Hamre (33) i NAV som «kontorsjef med stadige krumspring som teknisk tester», i følge ham selv. Anders har vært med på reisen fra byråkratisk fossefall til smidige, tverrfaglige team i NAV. Nå jobber han mot å bli teknisk tester og på sikt test-coach.

Anders gikk inn i styret i faggruppen Software testing våren 2019. Her blir vi litt bedre kjent med den nye ildsjelen.

Bor det en ildsjel i deg også? Her kan du tenne gnisten

— Hva betyr Dataforeningen for deg?

— Dataforeningen er en av mine viktigste kilder til kunnskap og nettverk. Det er stadig relevante arrangement hvor jeg kan utvikle meg og utvide bekjentskapskretsen.

— Hvorfor har du påtatt deg dette vervet?

Faggruppen for softwaretesting har gitt meg mye, så jeg synes det er flott å få lov til å bli en del av den. Samtidig ønsker jeg å være med på å forme gruppen. Jeg er også kry av å være med å arrangere Odin, Norges største testkonferanse.

— Hva er dine forventninger?

— Et trivelig miljø hvor vi jobber sammen om å bygge og dele testkompetanse. Testfaget er i endring, og vi kan bidra til at det blir mer relevant enn noen gang.

— Hva vil du bidra med?

— Først og fremst engasjement for testfaget og et ønske om å jobbe fornuftig. Fra mitt ståsted vil test bli stadig mer teknisk, så jeg vil jobbe for mer kompetansedeling med utviklere.

— Beskriv ditt forhold til tematikken i denne faggruppa.

— Test er et morsomt fagområde. Som tester får man brukt mange ulike sider ved seg selv, og det er alltid noe nytt å lære seg. I tillegg er test med på å heve kvaliteten på løsningene, og ideelt sett bidra til at vi lager det riktige. Dermed får vi alle bedre opplevelser av det digitale.

— Hva er viktig for Dataforeningen og/eller faggruppa fremover?

— Nå handler det meste om Odin 2019. I denne stund vurderer vi presentasjoner. Det er kommet inn rekordmange forslag, og nivået er høyt. 4. juni slipper vi programmet og ber inn til slippfest med lyntaler. 17. september er det heldagsworkshop, før selve konferansen går av stabelen 18. september.

— Hva kan du dele om deg selv som deg de færreste vet om?

— Siden barndommen har jeg sett alt av Monty Python, igjen og igjen. Det er ikke mange av vitsene deres jeg ikke kan utenat.

Portrett: Anders Grini Hamre (foto: Øivind Braathen)
Anders Grini Hamre (foto: Øivind Braathen)

«Faggruppen for softwaretesting har gitt meg mye … jeg synes det er flott å få lov til å bli en del av den»

Anders Grini Hamre