MDS 2023: Komplett oppdatering på AI-utviklingen det siste året

MDS har rukket å bli en av de største konferansene hvor temaet er smart og nyttig bruk av data og teknologi. I fjor var 42 foredragsholdere, 17 partnere og mer enn 500 deltakere med på konferansen.

Siden «Make Data Smart» ble arrangert for første gang i 2018 har data blitt nettopp det: smartere. Det siste året har vi opplevd en dramatisk utvikling innen kunstig intelligens. På Make Data Smart (MDS) i oktober kommer hundrevis av deltakere for å hjelpe hverandre å «Make Sense» av alt som har skjedd.

Da fjorårets konferanse gikk mot slutten var OpenAI på vei til å lansere ChatGPT. Raskt ble den integrert i Bing, og etterfulgt av Googles konkurrent Bard, som igjen utfordres av Metas språkmodell LlaMA. På én, to, tre ble kunstig intelligens en håndgripelig realitet for alle. Enhver har nå tilgang til samtaleroboter.

Make Data Smart 2022.

Kappløp

AI-kappløpet er i full gang mellom tech-gigantene og det handler om å henge med i svingene. Det er opplagt at de teknologiske fremskrittene går mye fortere enn det den enkelte klarer å fordøye. Sett i sammenheng med daglige aktiviteter og hverdagens krav er det vanskelig å forstå hva som foregår, hvordan det kan anvendes i egen virksomhet og ikke minst å skille mellom det som blir en game changer og det som bare er anekdotisk endring. På toppen kommer alle etiske problemstillinger og dilemmaer.

Den 12. oktober forsøker vi å gi deg svar på mange av dine spørsmål gjennom et omfattende panel av eksperter vi har valgt ut med største omhu. For å introdusere Make Data Smart 2023 har vi invitert Magnus Revang og Tore Tennoe for å snakke om den påtroppende revolusjonen knyttet til kunstig intelligens. Deretter tilbyr vi tre faglige spor for å gå i dybden på hva det betyr å adoptere datadrevet teknologi og hvilke veier som leder deg dit du vil.

Hvem passer dette for?

Er du toppleder, leder eller forretningsutvikler? Kom på konferansen og tillat deg å bruke noen timer på å reflektere om andres erfaringer. Hvordan har DN tatt i bruk språkmodeller for å effektivisere innholdsproduksjonen? Hvordan utfordrer digital transformasjon toppledergrupper? Hvordan kan IoT-løsninger bidra til å løse bærekraftutfordringer? Finn svar i konferansesporet “Make”.

Er du mer interessert i å dypdykke i kjernen av tekniske løsninger kan du delta i sporet “Data” og høre om ulike komponenter av dataarkitektur, hvordan de velges og hvordan de brukes i ulike sammenhenger. Hvorfor er datamesh relevant for reMarkable? Hvorfor vurderte Sintef OceanLab data virtualisation technology som den beste løsningen for å dele eksterne og interne datakilder?

Men hvis du allerede har kommet over de grunnleggende teknologiske valgene eller tvert imot trenger å bli inspirert av de beste norske ekspertene om hva dine data kunne brukes til, er “Smart”-sporet et godt valg. Å drive innovasjon med data er det det handler om. Helse-, mat-, transport- og skogindustri sammen med store aktører innenfor kunstig intelligens som Microsoft kommer denne dagen for å dele sine erfaringer og kunnskap om framtiden.

Mye spennende, ikke sant? Er du redd for å ikke klare å dekke alt du er interessert i denne dagen, kan du knytte bånd også på minglingsarenaer. Det er en konferanse med lave skuldre der det er lett å komme i kontakt med alle.

Løp og reserver din plass! Vi ser fram til å møtes den 12. oktober på Radisson Blu Scandinavia.

Sjekk ut programmet og meld deg på her.

Under har du et lite tilbakeblikk fra et fantstisk Make Data Smart 2022!

Tilbakeblikk fra Make Data Smat 2022.

-Make Data Smart team.