Norsk råd for digital etikk lanserer egen podcast Podcast-serie

NORDE er Norges første tankesmie for digital etikk, og rådet består av fagpersoner fra ulike fagområder og sektorer med kompetanse på digital etikk. Les mer

Inga Strümke står bak initiativ og arbeidet med å utvikle og gjennomføre podcast-prosjektet, Frank Vevle er produsent. Margrete Tennfjord har designet logo.

Du finner alle episodene i Spotify og Apple Podcasts. Under ser du en oversikt over alle publiserte episoder.

Podcast 29. juni 2021:
Regulering av kunstig intelligens – fra EU

Christian Bendiksen og Dag Wiese Schartum tar oss med på et dypdykk inn i AI-regulering, hvorfor det er vanskelig, hva som er problemet og hva vi må forstå.

Podcast 5. juni 2021:
Responsible AI

Ishita Barua og Helga Brøgger snakker med Roberto Zicari, ekspert på ansvarlig kunstig intelligens og grunnlegger av Z-inspection

Podcast 9. mai 2021:
Personvern, helsehjelp og personvernombud.

Samtale med jurist Naomi Lintvedt og lege Helga Brøgger

Podcast 27. april 2021:
EU sitt forslag til AI-regulering – et kjapt overblikk med Alex Moltzau

Et lynraskt overblikk over EU-dokumentet «Proposal for a Regulation laying down harmonised rules on artificial intelligence«.

Podcast 12. april 2021:
Manipulerende digital design – med Finn Myrstad – del 2

Podcast 7. april 2021:
Manipulerende digital design – med Finn Myrstad – del 1

Hva er «dark patterns», hva gjør det med oss, og hva gjør vi med det? Leonora Bergsjø diskuterer med Finn Myrstad. Del 2 av 2.

Podcast 23. mars 2021:
Nettbruk blant unge under pandemien – samtale med Petter Bae Brandtzæg

Hva forteller forskningen om unges medievaner under pandemien?

Podcast 15. mars 2021:
Er Clubhouse og GRINDR personvernverstinger?

Hva er det som gjør apper som Clubhouse og GRINDR så kontroversielle med tanke på personvern, og hvordan kan dette løses? Diskusjon ledet av Ishita Barua, med gjest Finn Lützow-Holm Myrstad.

Podcast 5. mars 2021:
Kontroll over dine data?

Hvordan kan det være mulig å få kontroll over egne data? Vi ser på løsningen som foreslås av my data-bevegelsen. Samtale mellom vert Leonora Bergsjø og gjest Nina Mathiesen, medgründer av Digital Identitet Norden.

Podcast 15. februar 2021:
Databud del 2: Trenger vi bud for å forvalte data?

Med Bår Stenvik, Leonora Bergsjø, Inga Strümke

Podcast 14. januar 2021:
Databud del 1: Trenger vi bud for å forvalte data?

Med Bår Stenvik, Leonora Bergsjø, Inga Strümke. Vi har alle hørt at data gir enorme muligheter og utfordringer. Men hva er veien videre, og hvordan utnytter vi disse mulighetene?

Podcast 28. oktober 2020:
Internett – en maktpolitisk verktøy? Med Bjørn Svenungsen (FHS) og Håkon Bergsjø (NSM)

Podcast 28. oktober 2020:
Falske nyheter og digital manipulasjon – med Petter Bae Brandtzæg

Både i Norge og verden har vi de siste årene sett en urovekkende utvikling hvor digitale medier setter demokratier under press.

Podcast 26. oktober 2020:
Styring av internett – med Bjørn Svenungsen (FHS) og Håkon Bergsjø (NSM)

Hvilke prinsipper styrer internett, og i hvilken grad er disse prinsippene under press i dagens globale politiske klima?

Podcast 15. oktober 2020:
Forklarbar kunstig intelligens

Både offentlig sektor og det private næringslivet tar i bruk, og vurderer å ta i bruk, løsninger basert på kunstig intelligens.

I 2017 kom nyheten om at firmaet Neuralink var dannet av blant andre Elon Musk med mål om å skape en symbiose mellom mennesker og kunstig intelligens.

Podcast 16. juni 2020:
Algorithmic discrimination and racist systems

One day while browsing on Twitter, I stumbled across a tweet which was very interesting  – for all the wrong reasons. Its contents were the result of pure racism, from an algorithm.

Podcast 16. mai 2020:
Er vi trygge i datasamfunnet? – med Øyvind Indrebø

Podcast 16. mai 2020:
Er vi trygge i datasamfunnet? – med Johannes Brodwall

Vi tar diskusjonen etter NRK sin avsløring av de mørkere sidene ved datadeling, nemlig at dataforhandlere kan tjene store penger på å selge informasjon om oss.

Podcast 15. mai 2020:
Er vi trygge i datasamfunnet? – med Leonora Bergsjø

Podcast 10. mai 2020:
Hastedigitalisering i skolen – debatt

Dagens tema er hastedigitalisering i skolen. Plutselig er norske barn kastet inn i et digitalt klasserom, og lærerne tar i bruk kommersielle løsninger i all hast. Risikerer vi at vi i farten lar Google legge premissene for framtidas læreplaner? Hva med familier som ikke har like mange laptoper som barn? Digitaliseringen i skolen gjør nå hopp som ellers hadde tatt flere år, men hvilke diskusjoner rekker vi ikke å ta, og hvem har kontroll over hva som er trygt? Med Heidi Austlid, Einar Duenger Bøhn, Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, Bår Stenvik, Marthe Moe, Inga Strümke.

Podcast 4. mai 2020:
I’m not an expert, but …». Datakunst og korona

Hvem er egentlig fagfolk i koronadebatten, og er datavitere litt for høye på seg selv? Med Morten Godwin, Cathrine Pihl Lyngstad, Biljana Stangeland, Inga Strümke

Podcast 21. april 2020:
Frivillige ting og fri vilje med Einar Duenger Bøhn og Peder Kjøs

Podcast 14. april 2020:
Corona-app (FHI) – Bør vi bruke den eller er den en trussel mot vårt privatliv?

Podcast 8. april 2020:
Juss og moral – ansvar og respiratorer på deling

Strider hytteforbudet mot retten til å bevege seg fritt, og bør vi lage regler om hvem som skal få respirator hvis vi ikke har nok til alle? Kan demokratiet være truet hvis unntakstilstand blir den nye normalen? Med Jakob Elster, Henrik Syse, Eva Jarbekk, Christian Bendiksen, Inga Strümke