Norsk råd for digital etikk lanserer egen podcast Ny podcastserie: NORDE

NORDE er Norges første tankesmie for digital etikk, og rådet består av fagpersoner fra ulike fagområder og sektorer med kompetanse på digital etikk. Les mer

Inga Strümke står bak initiativ og arbeidet med å utvikle og gjennomføre prosjektet, Frank Vevle er produsent. Margrete Tennfjord har designet logo.

Podcastene er publisert her i kronologisk rekkefølge med den siste øverst.

Podcast 10. mai:
Hastedigitalisering i skolen – debatt

Dagens tema er hastedigitalisering i skolen. Plutselig er norske barn kastet inn i et digitalt klasserom, og lærerne tar i bruk kommersielle løsninger i all hast. Risikerer vi at vi i farten lar Google legge premissene for framtidas læreplaner? Hva med familier som ikke har like mange laptoper som barn? Digitaliseringen i skolen gjør nå hopp som ellers hadde tatt flere år, men hvilke diskusjoner rekker vi ikke å ta, og hvem har kontroll over hva som er trygt? For å prøve å bli klokere på hvor det går, har jeg fått med meg

• Heidi Austlid, administrerende direktør hos IKT-Norge
  • Einar Duenger Bøhn, Professor i filosofi på Universitetet i Agder
  • Ingrid Somdal-Åmodt Vinje, Leder for utdanning og forskning hos Abelia
  • Bår Stenvik,Journalist og forfatter
  • Marthe Moe, Læremiddelansvarlig hos Nasjonal digital læringsarena (NDLA)
  • Inga Strumke- phd , vert
Lytt til Podcasten ved å klikke på bildet over
Podcasten finnes også på Apple Podcasts.

Podcast 4. mai:
I’m not an expert, but …” – Datakunst og korona

Hvem er egentlig fagfolk i koronadebatten, og er datavitere litt for høye på seg selv? Hva er den der doblingstiden og hvordan regner man den ut? Kan man sammenlikne smittetall på tvers av landegrenser, og hva gjør man når datakvaliteten er dårlig?
Livet er snudd på hodet, og vi sitter hjemme i en enorm nasjonal dugnad og lurer på alt fra hvordan virus sprer seg til hva forskerne tror og ekspertene mener.

I denne episoden møtes datavitenskap og molekylærbiologi til en åpen og utforskende samtale om dataanalyse og koronakunnskap – perfekt tankestoff til en tur i skogen eller en kopp kaffe. Velkommen!

• Morten Goodwin,
    datalog og førsteamanuensis på senter for AI-forskning på universitetet i Agder
  • Cathrine Pihl Lyngstad,
    leder for AI-laben hos NAV
  • Biljana Stangeland,
    Principal Data Scientist og Biomedisinsk ekspert i Mindshift AS
  • Vert: I
    Inga Strümke, PhD
Lytt til Podcasten ved å klikke på bildet over

Podcast 21. april:
Tema er fri vilje, intet mindre.

Vi sitter her med Folkehelseinstituttets nye app «Smittestopp,» og hører at den kan hjelpe oss i kampen mot korona, skal være trygg å bruke og frivillig å installere. Men hva betyr det, dypest sett at noe er frivillig?

Vi skal grave oss langt ned i frivillige valg og fri vilje, og DE to som stiller med hver sin spade er filosof og forfatter Einar Duenger Bøhn, Professor på Universitetet i Agder, og psykolog og forfatter Peder Kjøs. Han finnes også i podcastene hos Peder og God bedring.

Lytt til Podcasten ved å klikke på bildet over.

Podcast 14. april:
Corona-app (FHI) – Bør vi bruke den eller er den en trussel mot vårt privatliv?

Folkehelseinstituttet har annonsert at det snart kommer en app vi kan installere for å bidra til den nasjonale dugnaden og smittebekjempelsen – med bevegelsesdataene våre.

Vil vi dele informasjon om hvor vi befinner oss med staten? Er det trygt, og hva om dataene kommer på avveie? Tenker koreanere annerledes på samfunnsansvar enn nordmenn, og hva er egentlig en zero-day exploit?

FHI sin app er frivillig å installere. Det betyr at vi alle må ta avgjørelsen selv, men det kan likevel være godt å høre hva andre har tenkt om saken.

Denne episoden består av tre telefonsamtaler. Tre mennesker med teknisk bakgrunn deler sine personlige tanker rundt appen, åpenhet, datadeling og personvern.

Lytt til podcasten på Spotify.

Podcast 8. april:
Juss og moral -ansvar og respiratorer på deling

Strider hytteforbud mot retten til å bevege seg fritt, og bør vi lage regler om hvem som skal få respirator hvis vi ikke har nok til alle? Kan demokratiet være truet hvis unntakstilstand blir den nye normalen?

Livet er snudd på hodet, og vi sitter hjemme i en enorm nasjonal dugnad, med mange spørsmål og om hva vi bør og hva vi skal gjøre.

I denne episoden møtes eksperter på menneskerettigheter, fredsforskning, personvern og teknojuss til en åpen og utforskende samtale om moralske og juridiske avveininger – perfekt tankestoff til en tur i skogen eller en kopp kaffe.

Lytt til podcasten på Spotify
Podcasten finnes også på Apple Podcasts

Neste podcastrunde blir med Inga Strümke og Leonora Onarheim. Har du ideer til temaer og mulige gjester (du kan nominere deg selv)? Ta kontakt!

Publisert 4. mai 2020, og sist oppdatert 11. mai 2020.