Ukens faggruppe: Drømmer om å gjøre Odin til en internasjonal stjerne

– Software-testere har en viktig rolle i arbeidet med å digitalisere samfunnet, sier leder for faggruppen Software testing, Fiona Østensvig. Hun vil gjøre Odin internasjonal. Møt ukens faggruppe.

Faggruppen Software Testing (den Oslo-baserte, det finnes flere rundt i landet) er først og fremst kjent for den årlige konferansen Odin, hvor «alle» som er opptatt av kvalitet i programvare kommer.

Neste Odin er i høst. Onsdag var det slippfest for programmet, som er så etterspurt at lanseringen av programmet er blitt en begivenhet i seg selv.

Faggruppen Software testing Oslo. F.v Minh Nguyen, Anders Grini Hamre, Hager Debech, Fiona Østensvig, Trude Britt Rosendal og Ragnhild Neergaard. Tone Molyneux , Stian Arvnes og Rafa Sospedra var ikke tilstede da bildet ble tatt. (Foto: Paal Leveraas)

Her får du et innblikk i faggruppen Software testings indre liv, formidlet via tre av ildsjelene. Foruten Fiona Østensvig er det Minh Nguyen og Tone Molyneux som forteller.

Rammeverk for tillit

Hva er essensen i dette faget?

– Det handler om tillit i digitalisering. Kvalitet og tillit henger sammen, som hånd i hanske, og dette faget tilbyr standardiserte rammeverk for å skape tillit.

– Eksempler?

– Da NTNUs eksamensystem gikk ned hadde det konsekvenser for omdømmet. Da Heathrow terminal 2 åpnet spilte ikke de ulike kjernesystemene på lag.

– De store disruptive og destruktive hendelsene skaper ikke bare innovasjon, men kan også føre til depresjon. Vi er til for å minimere risikoen for at det skjer.

«De store disruptive og destruktive hendelsene skaper ikke bare innovasjon, men kan også føre til depresjon. Vi er til for å minimere risikoen for at det skjer.»

Fiona Marie Ring Østensvig

Digital verden

– Hvorfor eksisterer denne faggruppen?

– Vi har en viktig rolle i arbeidet med å digitalisere samfunnet. Vårt mål og viktigste fokus er å sikre kvalitet i løsninger som samspiller. Fokuset på faget har i økende grad blitt betraktet som viktig og kritisk, i takt med stadig mer omfattende forretningsmessige konsekvenser, og omdømmetap, som resultat av dårlige og uønskede kvaliteter i IT-løsninger. Jo mer digitalisert verden blir, jo større behov er det for oss.

Odin

– Hva gjør dere?

– Vi skaper engasjement, en arena for kunnskaps- og erfaringsdeling og inspirasjon til å videreutvikle faget. Vi holder testkonferansen Odin som både gir faglig påfyll og er en god arena for nettverking. Vi holder også medlemsmøter hvor vi tar opp temaer som er interessante i forhold til hverdagen vi lever i.

– Hvordan jobber dere?

– Vi treffes cirka en gang i måneden. Da jobber vi i henhold til en fast agenda. Det kan bli hyppigere møter i travle perioder. I tillegg bruker vi 4-8 timer utenom det i snitt. Noen ganger mer, andre ganger mindre.

Årshjul

– Vi har et fast årshjul med aktiviteter, inkludert konferanser, nettverksmøter og kurs, som legges til grunn for vårt arbeid. En ansvarlig er utnevnt for hver aktivitet og alle bidrar. Graden av bidrag varierer fra et styremedlem til et annet.

– Er det verdt innsatsen?

– Man glemmer å telle timer når man har det gøy.

«Man glemmer å telle timer når man har det gøy. »

Minh Nguyen

Kudos

– Hva drømmer dere?

– Drømmen er å gjøre faggruppen enda mer kjent og gi den all kudos den fortjener slik at vi tiltrekker oss dyktige mennesker både til faggruppen og til våre arrangementer. At det kommer flere på medlemsmøtene våre. At vi greier å gjøre Odin til en internasjonal konferanse. At faggruppen bidrar til noe nyttig for medlemmenes arbeid.

– Hva står i veien?

– Tid. At vi klarer å være kreative nok til å finne temaer og mennesker som er interessante for medlemmene våre og andre som jobber med software-testing. Den største utfordringen er å kjenne til hva som er mest relevant og aktuelt i fagområdet samt hvilke behov og problemer medlemmene trenger hjelp til.

Gjensidig tillit

– Hvilken støtte trenger dere?

– Vi får veldig god støtte av Servicekontoret i DND, og det er vi helt avhengige av. Effektiv støtte fra servicekontoret på praktiske oppgaver gjør at vi kan fokusere på de faglige utfordringene. Vi opplever at det er stor gjensidig respekt og tillit mellom oss og Servicekontoret, hvor Ragnhild Neergaard er vår kontaktperson.

«Vi opplever at det er stor gjensidig respekt og tillit mellom oss og Servicekontoret.»

– Så ser vi også at vi gjerne skulle markedsført og kommunisert mer om våre aktiviteter. Men det avhenger igjen av tiden til oss i styret. Vi gjør tross alt dette på vår fritid.

Må fortelle

– Hvordan kan andre involvere seg?

– Vi er nok ikke så flinke til å involvere andre enn styremedlemmer i vårt arbeid. Det hadde vært spennende å få etablert en «referansegruppe» å hente inspirasjon og nye impulser fra.

– Vi ser også at vi som sitter i faggruppen må fortelle om det internt i sine bedrifter og også snakke andre faggrupper opp og ta kontakt på tvers. Vi skulle for eksempel gjerne sett at de som jobber med krav og løsning vet at software testing er en nødvendighet for å sjekke ut av kravene er i henhold til forventning i løsning.

– Det er også stort rom for å gi anerkjennelse og kudos i sosiale medier.

– Og vi tar gjerne innspill til temaer til medlemsmøter, eller forslag om å lede et slikt møte, for den saks skyld. Send mail og si at du er interessert i å hjelpe.

– Vit at det er utrolig gøy å jobbe sammen med faggruppen vår – det er en inspirerende og inkluderende gjeng.

«Det er utrolig gøy å jobbe sammen med faggruppen vår – det er en inspirerende og inkluderende gjeng. »

– Hva mer?

– Vi er en gjeng av ildsjeler med faglig lidenskap, og vi er avhengig av å kunne høre fra deg om hvordan vi kan hjelpe deg og din organisasjon med effektivisering av testarbeid og kvalitetsforbedring.

Les mer om faggruppen og finn kontaktinformasjon til medlemmene her.

Interessert i å bidra i denne faggruppen? Send en mail til Ragnhild i Servicekontoret.

Ukens faggruppe

Dette er den første artikkelen i en serie hvor vi presenterer fagmiljøer og faggrupper i Dataforeningen. Tips oss gjerne om en faggruppe eller -miljø du har lyst til å lese om.