"The Wisdom of the Crowd": Treffsikre Fremsynt-deltakere!

I september 2019 og mars 2020 ba vi deltakerne i prediksjonsturneringen Fremsynt om å forutse endringer i avislesing og radiolytting i Norge. 19. mai kunngjorde SSB "Norsk Mediebarometer". Snittet av alle prediksjoner var også denne gang veldig nær fasiten:

Kanskje vi ville fått andre tall med en helt fersk måling av mediebruken i april og mai 2020, men uansett viser tallene fra SSB betydelige endringer i våre mediavaner. Den aller største endringen siste år har vært et kraftig fall i TV-seere.

I september ble Fremsynt-deltakerne spurt om hvor mange som lytter på radio en gjennomsnittsdag.
Snittet av alle prediksjoner var 46,2%. SSBs rapport viser 48%.

I mars 2020 spurte vi om hvor mange som oppgir å lese en papiravis på en gjennomsnittsdag.
Snittet av alle prediksjoner var 26,3%. I følge SSB er det korrekte svaret 27%.

Deltakerne i Fremsynt får 5-10 oppgaver hver måned og må svare i løpet av 7-10 dager. Ingen vet svaret når spørsmålet stilles, for alle svar avklares fra noen uker til et år inn i fremtiden.

Du konkurrerer mot andre deltakere og mot en «apekatt» som gir helt tilfeldige svar på alle spørsmål. Er du usikker kan du «gardere» deg ved å spre din prediksjon på flere alternative svar. Du kan opptre anonymt, med et fritt valgt nickname i spillet. Resultatlisten viser både totalscore og snittscore fra de runder du har deltatt i. Den oppdateres hver gang et spørsmål blir avklart.

Har du lyst til å bli med i Fremsynt – eller hjelpe oss med å lage nye, gode prediksjonsoppgaver?

Det er lærerikt, morsomt, trigger litt konkurranseinstinkt og det samler hundrevis av DND-medlemmer hver måned. Turneringen er åpen for alle.

Les mer her,
(eller send en epost til fremsynt@dnd.no)

Registrerte spillere kan gå rett til spillet her