Nettverksmøte 15. mars i Trondheim Frøya fagkveld swt

Velkommen til åpningen av Frøya i Trondheim!

arrangeres av Hanne Lervåg Hunnestad og resten av fagfolkene fra faggruppen Testkonferansen Frøya

Medlempris: Gratis Ordinær pris: 500 eller gratis prøvetime Meld på

Vår ambisjon er at Frøya skal bli en årlig hendelse i Trondheim, som en lillesøster til Testkonferansen Odin i Oslo.

Vi vil dele erfaringer innenfor testing etter endt korona. Temaet er aktuelt for utviklere, testere, prosjektledere og alle som er interessert i software testing og kvalitetssikring.

Arrangementet er en arena for inspirasjon og kunnskaps- og erfaringsdeling.

Frøya arrangeres i samarbeid med Software Testing SØ  ved Astrid Notø Larsen og Dalbir Singh

Program:

17.00 "Sjøsetting" av Frøya med bobler og pizza
17.30 Testing utført med (og av) utfordrende personligheter — Shomaila Kausar, Avdelingsleder / senior testleder, Systek AS I de fleste prosjekter som jeg har jobbet opp gjennom min arbeidskarriere har jeg møtt på utfordringer når det gjelder å få fagsiden eller sluttbrukerne til å bli nok involvert i test. Jeg møter ofte på 3 forskjellige «personlighetstyper»: 1) Den frustrerte: Ingenting hjelper, applikasjonen er ubrukelig 2) Den opptatte: Jeg har ikke tid eller krefter 3) Den undrende: Jeg skjønner ingenting Disse tre er som regel også de som merker konsekvensene av feil og dårlig kvalitet først og mest, men allikevel er ikke interessen for å bidra inn med test av nye løsninger så høy som den burde. I dette foredraget vil jeg komme med råd på hvordan man kan få akkurat disse «personlighetstypene» til å bidra inn i testingen på en enkel måte.
18.00 To lyntaler Lyntale 1 fra Sogeti: Embrace AI in test: kunstig intelligens kommer til test og dette er vanvittig bra V/ André Cordazzo Brunelli, Sogeti
Lyntale 2 fra Tietoevry: «Releasetrain» og leveransemodell i Mobile & Internet Banking V/ Lill-Harriet Aune, Head of Test Management, Mobile & Internet Banking, Tietoevry Banking
18.20 Pause
18.30 Test Enkelt Nok Klokt ( og raskt nok ) Koronasertifikat — Christine Ursin Steen Lunde, senior testleder, Skatteetaten og Henriette Fossum, OUS Koronasertifikat ble innført for å kunne øke mobiliteten i samfunnet samtidig som risiko for smitte ble holdt nede. Løsningen skulle kunne benyttes av alle innbyggere, også de som ikke hadde tilgang til Helsenorge og de som verken hadde fødselsnummer eller d-nummer. Denne løsningen har videreutviklet seg i takt med et stadig skiftende bilde i risiko for smitte under pandemien, med svært korte tidsfrister fra Helse- og omsorgsdepartementet til ny versjon skulle være i produksjon, og hvor mye av løsningen var styrt av EU sitt regelverk. Dette har gjort kvalitetsarbeidet utfordrende, og et godt og smidig samarbeid i utvikling og test av både den digitale og den ikke digitale løsningen samt kontrollappen til det norske koronasertifikatet har vært en forutsetning for å lykkes.

Læringspunkter:
• Når kravene endres raskt, tilpass verktøyene og arbeidsmetode
• Man behøver ikke alltid mye dokumentasjon for å teste effektivt
• Ikke-funksjonelle tester er veldig viktige i store volumtjenester som Koronasertifikat
• Og ikke minst, Ikke alle er digitale!
19.00 La mob’en teste! — Lena Romundstad og Aud Jorun Forbord, Kantega Hvis du som tester/testleder ikke skal gjøre all testing selv, hvordan skal du få engasjert hele teamet til å jobbe med kvaliteten på det dere skal lage? Hvordan oppnå riktig kvalitet? Bli med på en kort reise gjennm hvordan testrollen har endret seg de siste årene. Kanskje får du inspirasjon til hvordan du kan bedre samarbeidet i teamet ditt og noen konkrete forslag du kan ta i bruk allerede i morgen.
19.30 Sosialt og mingling
20.00 Fortsetter for de som ønsker på Fyr på Lade