Ukens ildsjel: Simen og biene

«Alle» kjenner Simen Sommerfeldt. Men bare de færreste vet at han har et Internet of Things-prosjekt på konas bier. Her er ukens ildsjel.

Simen Sommerfeldt er «Lær Kidsa Koding», GDPR-forfatter, ledelsespredikant. Simen er jordmor for en reinkarnert Dataforening. Simen sprudler seg lekent og kreativt gjennom norsk IT-bransje. Simen er — rett og slett — Simen.

Simen Sommerfeldt.

Simen om Simen

— Hvordan vil du beskrive deg selv?

— Faglig og samfunnsengasjert fyr med teft for kommunikasjon og organisasjon.

— Hvordan vil fagkolleger beskrive deg?

— En som forstår sammenhenger og kan kommunisere rundt dem. En som er flink til å bygge arenaer.

— Hva brenner du for?

— Lær Kidsa Koding! Personvern. Kompetanse som muliggjører for digitalisering.

— Hva er én ting ingen vet om deg?

— At kona mi er birøkter, og at jeg har et hobbyprosjekt gående med å lage en IOT-overvåkning av bikubene.

— Fortell mer om det.

Det er et smarthus for bier. Jeg har kjøpt en enhet fra Kina som lar oss veie kuben og måle luftfuktighet, støynivå og temperatur. Jeg tør ikke å gjøre mitt eget hus til et smarthus, men bienes personvern tar jeg ikke like nøye.

IoT på bier? Simen fikser det.

Simen og Dataforeningen

— Hva betyr Dataforeningen for deg?

— Dataforeningen er en bra faglig arena men har et uforløst potensiale. Og det er mange bra folk der.

— Hvilken komité, styre eller faggruppe er du engasjert i?

— Fra 2012 til 2016 sett jeg i styret for DND Østlandet og jeg var med i programkomitéen for Software 2012.

— Hvorfor engasjerer du deg?

— For at Dataforeningen kan bli en viktig samfunnsaktør i krysningen mellom politikk, teknologi og næringsliv. Å skape arenaene vi trenger for å definere det faglige med GDPR som premiss; å ta det faglige hegemoniet vekk fra USA.

«Dataforeningen kan bli en viktig samfunnsaktør i krysningen mellom politikk, teknologi og næringsliv.»

Simen Sommerfeldt

— Hva er det uforløste potensialet i foreningen?

Politikere og samfunn strever med å ta igjen teknologien. Dataforeningen, med sitt uavhengige ståsted og sterke faglige forankring, har et viktig ansvar i det å heve kompetansen i folket og gi råd, spesielt i etiske problemstillinger.

Verdinettverk

— Hva er dine forventninger til foreningen?

— Å kunne bidra, og lære av andre. At foreningen tilrettelegger slik at den blir et ekte verdinettverk med en sterk digital arena.

— Hva vil du bidra med?

— Jeg hjelper Dataforeningene med å gjenfødes. Jeg bidrar med kunnskap om å lage fagaktivitet i verdinettverk, erfaring med presse og politikere, og å skape arenaer.

— Organiseringen av «Lær Kidsa Koding!» var veldig påvirket av forslaget som Ragnvald Sannes og Paal Leveraas hadde gjort om verdinettverk i Dataforeningen. Jeg har beskrevet hvordan vi tenker rundt organisering i dette blogginnlegget, som jeg tenker aktualiseres igjen nå som vi igjen snakker om foreningen som et verdinettverk.

Les: Hva slags forening er vi?

Simen og faget

— Beskriv ditt forhold til faget.

— Jeg er forfatter av en GDPR-bok og startet Lær Kidsa Koding i regi av Dataforeningen sin tid. Jeg holder kurs i digitaliseringskompetanse for ledere.

Les også: Simens syv digitale lederkort

— Hva er viktig nå?

— Å få bredde og involvering, å bli en organisasjon som møter dagens forventninger til digital samhandling.

— Fortell om noe du har oppnådd i DND.

— Jeg startet Lær Kidsa Koding i DND. Jeg har hjulpet Christian Torp og Nina Chung Mathisen å navigere i den siste tiden.

Simens karriere

— Hvor jobber du?

— I Bouvet.

— Hva er din tittel?

— CTO konsern.

— Hvordan har veien til der du er nå vært?

— Jeg har vært ingeniør, prosjektleder, så ble jeg leder, så ble jeg CTO.

— Og hvor går veien videre?

— Jeg legger aldri langsiktige planer.

— Hvor kan vi lære mer om deg?

Her.

Send stafettpinnen videre

— Hvem vil du gjerne se profilert i en fremtidig ildsjelprofil?

Francis D´Silva.

«Jeg legger aldri langsiktige planer.»

Simen Sommerfeldt

Møt flere av Dataforeningens ildsjeler her. Og har du tips til mennesker vi bør løfte frem her? Tips oss i skjemaet under.

For å tipse redaksjonen om saker, mennesker eller annet.

• Hva handler det om og hvorfor er det viktig?